tagit mig samman

 
  

hej allihopa!

Gårdagen blev inte det minsta som planerat!

 

Det började med att jag skulle ta in honom ifrån hagen, men när jag tog honom så gick han otroligt motvilligt vilket inte är vanligt för honom. Jag tänkte ju att han kanske var lite sommartröt men när vi hade gåt 2-3 steg till hörde jag att en sko var lös så jag stannade och såg att höger skon var sne och hoven var lite trasig men eftersom han hade så ont att han knappt ville gå beslutade jag mig för att ringa mamma och be henne komma så vi kunde hjälpas åt och ta ner honom till stallet (hagen är en bit ifrån stallet) Mamma skulle iaf komma så fort hon bara kunde, hon hörde på mig att detta inte kunde vänta så jag låg där i gräset och grät i vad jag uppfattade var en evighet men var nog ca 20 min. Mamma kom iaf och vi hjälptes åt att ta in honom. Han gick på benet men otroligt stappligt! 

När han gick märkte jag att det var vänster ben han haltade på alltså inte den där skon var sne. och att det nog troligen satt högre upp på "rumpan"

 

När vi fått in honom i boxen började vi med att ringa våran super Hovslagare som var på plats bara några min senare. Han drog av skon och visiterade höger hoven och konstaterade att det inte var något fel där.

han kollade även andra och inget i den hoven heller. Men när vi gick med honom i gången var det som han skulle trilla ihop. Så vi gick på min idé att det satt högre upp, och började ringa till Stefan och Jonas som är kända för att vara duktiga på muskler mm. Men dom hade som vi trodde inga akut tider och att vänta en vecka eller två var inte att tänka på! Ist fick vi en tid på åby Klinik vilket var otroligt schysst att dom kunde ta in oss samma dag.

 

vi fixade transporten och slängde på C sina skydd och så bar det i väg. kan säga att jag var LITE nervös den transport turen men som sagt så stog han ju på benet och det var mer när han rörde det han hade ont.

Men som tur är är det inte mer en ca 45 min till Åby från oss.

 

Väl framme på åby så dröjde det inte länge innan vi fick hjälp. dom började kolla igenom honom och böjde lite ben och även dom konstaterade att det var som jag trodde att det satt högre upp. Och efter ultraljudet så kom dom fram till att det absolut troligaste var att han har fått en riktig spark uppe på låret som har krossat en massa muskel vävnader mm. men pga att det var så färskt kunde dom inte riktigt säga hur mycket vätska / blödningar det är. Dom var iaf ganska säkra på att det inte blev en fraktur och säger en veterinär att dom inte tror att det är så sår är det nästan 99% säkert att det inte är så.

 

 

 

Han ska stå på box i en vecka nu med promenader på 5min bara för att se så att han inte blir sämre. Sedan ska vi prata med veterinären och se hur han mår osv.

han får även metacam i 14 dagar och någon voltaren liknande gel som ska strykas på området 1gång om dagen.

 

så han har alltså troligen fått en ordentlig lårkaka och vi vet ju själva hur ont det gör!

 

Både meetinget och Championatet i soptunnan.han som börjat gå så jävla bra...


Nä, så ska vi inte se det! Bara han blir bra så är jag glad och det finns fortfarande ett litet hopp om championatet. Hoppas Hoppas...

 

/E


Kommentarer från er söta läsare.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
>